בתי מלון הם עסקים, שלא יכולים להרשות לעצמם פגיעה משמעותית בפעילות השוטפת. פירוש הדבר בין השאר, שמערכות המחשוב של בית המלון חייבות להיות זמינות ולתפקד היטב, מסביב לשעון. אחת הדרכים החשובות לוודא שכך אכן יהיה, היא להיעזר בשרות DRP. במה מדובר?
במבט כללי
DRP או Disaster Recovery Plans הן תכניות מסודרות עבור התאוששות שיטתית ממקרי חירום שונים. מקרי חירום כאלה, עשויים לנבוע ממקורות רבים. למשל הצפה, שריפה, גניבת ציוד, רעידת אדמה או מצבי חירום ביטחוניים. בהקשר למחשוב, מדובר על שיבוש בפעילות של מגוון מערכות, כולל אפליקציות שונות וכמובן, המידע העסקי שחשוב לכם. ראו למשל באתר GNS, על פתרונות עזר לתחום זה. פתרונות אלה, עשויים לפי בחירתכם ובהתאם לנסיבות, להגיב במקרי חירום באופנים שונים: זה יכול להיות גיבוי ושחזור נקודתיים. זה יכול להיות ביצוע רצוף של "רפליקציה" למערכות, באופן שמאפשר שחזור מהיר בשעת הצורך, אל שרתים וירטואליים. וזה יכול להיות גם מעבר חירום מהיר ואוטומטי לשרת חלופי. הסביבה החלופית עשויה להיות זמינה להחלפה מיידית של הסביבה התקולה, במידה רבה יותר (Active-Active) או פחות (Active-Passive).
כשרות ענן
העובדה שמדובר בשרות ענן, מספקת כמה וכמה יתרונות חשובים. ראשית, אתם משלמים רק על מה שאתם משתמשים בפועל. במקרה חירום, אם מוקצית סביבת התאוששות לצורך העניין, משלמים גם כן, רק לפי מה שהוקצה לכם. כמו כן, אתם חוסכים בהוצאות הלא זניחות, של התקנת פתרון התאוששות מקומי, שמתבטאות ברכישת חומרה, רכישת תוכנות, התקנה, תחזוקה שוטפת, שדרוגים ועוד. שרות הענן גם מספק לכם גמישות יוצאת דופן, בהתחלת עבודה עם השרות, הגדרת אופיו וביצוע שינויים שונים. בין השאר, תוכלו להגדיר בקלות פרמטרים מרכזיים. למשל RPO (Recovery Point Objectives) – מרווח הזמן שקובעים, בין ביצוע גיבוי אחד לשני. כך תוכלו גם להתאים את הדברים למטרות שהגדרתם, דוגמת RTO (Recovery Time Objectives) – מונח אשר מתייחס לזמן שייקח להתאושש. עוד יתרון חשוב מאוד של שרות הענן בהקשר DR, הוא שמערכות ההתאוששות נמצאות אצל הספק, במיקום מרוחק. כתוצאה מכך, אם יש מקרה אסון מקומי אצלכם בעסק (או למשל, מקרים של אירועים בתחום הביטחון או הבריאות), הגיבויים ומנגנוני ההתאוששות לא תלויים בכך, לא נפגעים והם זמינים לשימוש מיידי.
אוטומציה
תודות לשימוש נרחב באוטומציה, DRP מאפשר להתאושש במהירות מרבית. האוטומציה גם מסייעת למניעת טעויות אנוש, אשר נוטות להתרחש במיוחד במקרי חרום. היא עשויה לסייע למנוע כשלים שונים וכאשר הם מתרחשים, לצמצם את נזקיהם. כדאי לקחת בחשבון, שגיבוי הוא בין הדברים שקל להם ליפול בין הכיסאות, מאחר שהוא לא מספק כשלעצמו ערך עסקי מיידי. לכן, יש שמעגלים פינות לגביו או מזניחים אותו. בפועל, הוא חיוני ביותר במקרי חירום. אוטומציה מסייעת להבטיח, שהגיבוי יטופל באופן יסודי וקבוע.
המשכיות עסקית
המונח המשכיות עסקית מתאר את הקונטקסט הרחב יותר של תכניות התאוששות מאסון – הבטחת המשכיות חלקה של הפעילות העסקית שלכם, מכל ההיבטים. DR מסייע להשיג המשכיות כזו, עם דגש על ההיבט הטכני מחשובי. כמובן, כיום המחשוב מעורב בפעילויות העסקיות באופן נרחב מאוד, לכל רוחבן. כך שאין תמיד הפרדה חד משמעית בין השניים. אבל יש צעדי הבטחת המשכיות עסקית, שאינם קשורים בהכרח לפעילויות מחשוב.Business Continuity Plan (BCP) הוא התכנון של המשכיות עסקית ובמסגרתו אפשר להתייחס גם לשימוש בשירותי DRP.
לסיכום
כדאי לכל עסק להכיר את הנושא של התאוששות מאסון ובאופן מיוחד, את שירותי ה-DRP שזמינים לסייע בכך.